Головна » Новини » Завтра православні християни відзначатимуть перший спас – Маковія

Завтра православні християни відзначатимуть перший спас – Маковія

У серпні відзначають три Спаси – три свята на честь Ісуса Христа. «Спас» – скорочена назва від слова «спаситель» (рятівник), яким церква вважає Сина Божого.

Возвеличують три Спаси – 14, 19 та 29 серпня.

Перший Спас (Медовий Спас, Спас на воді) його відзначають 14 серпня, у народі відомий як свято Маковія. Вшанування пам’яті семи мучеників Маккавеїв (вони, зрікшись язичництва, й під час тортур залишилися вірними Богові) супроводжується освяченням води, хлібного колосся та квітів. Найбільша увага – меду та маку.

Цього дня печуть коржі з маком нового врожаю. Шулики кладуть до макітер і поливають медом. А він, золотистий, запашний, ніби осяяний сонцем, здається, панує над усім, ллється нескінченною живлющою річкою. Кажуть: життя солодке, як мед. І йдуть купатися, бо вважається, що вода на Маковія цілюща. А ще складають маковійки – букетики з колосків, маківок та квітів (неодмінно миколайчиків), вставляють до створеного дива запалені в церкві свічечки й моляться, бажаючи всім щастя.

Другий (Яблучний) Спас, або Преображення Господнє, святкують 19 серпня. Присвячений він великій події у житті Ісуса Христа, коли на горі Фавор під час молитви Його лице просяяло, а одяг став білим та блискучим. Саме тоді апостолам відкрилося світло й слава Божества.

На честь цього святять яблука, груші та пшеничний чи житній жмут (сніпок). Його перев’язують стрічкою й довго зберігають. Ця «Спасова борода» («коза», «перепілка») уособлює дух родючого поля й мовби благословляє мить, коли вже можна їсти яблука з медом та пригощатися легким вином.

На Спаса поминали померлих родичів. Це давня українська народна традиція – відголосок прадавнього культу предків. За народною міфологією, це третій прихід мерців на світ у весняно-літньому сезоні: вони з’являються на Страсний Четвер, на Зелені Свята і на Спаса.

Третій Спас (Горіховий, Хлібний, Спас на полотні) припадає на 29 серпня. Третій спас символізує перенесення нерукотворного образу Ісуса Христа з міста Едесси до Константинополя. Після свята Успіння Пресвятої Богородиці закінчувалася жнива, а значить, на Третій Спас уже пекли новий хліб і пироги з борошна нового врожаю. Ще цей Спас називають Горіховим, бо достигають лісові горіхи, і їх можна було заготовляти і освячувати в церкві.

На Горіховий Спас в багатьох містах раніше влаштовували ярмарки, де продавали домоткані полотна.

У народі говорили: «Перший Спас — на воді стоять, Другий Спас — яблука їдять, Третій Спас — на горі полотна продають». Звідси ще одна його назва – «Спас на полотні», або Полотняний Спас. Вважалося, що торгівля в цей день буде особливо сприятливою.

У цей день випікають хліб із нового врожаю, і після освячення він є головним на столі цього дня. Поряд також мають бути мед, яблука та горіхи. Як і на Маковий Спас, цього дня треба освячувати воду, а воду з підземних джерел вважають цілющою.

Джерело: “Вічеostriv.in.ua


Актуально

Рівненщина сьогодні відзначає День поля

Інноваційні технології, застосування мікро- та біодобрив, адаптація до змін клімату. Ці та інші питання обговорювали …

Залишити коментар